نقد و بررسی بازی Batman: Arkham City
 
بگو هستی2
چهار شنبه 16 آذر 1390برچسب:, :: 6:48 ::  نويسنده : نیما تهی

 

[تصویر: Batman_Arkham_City_boxshot.jpg]
  • ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • سازنده: Rocksteady Studios
  • سبک: Action Adventure
  • پلتفورم: PS3 | X360 | PC
  • تاریخ انتشار: October 18, 2011
     

تصور خیالی بودن یک دنیا و قهرمان هایش بسیار دشوار است. شاید این قهرمان ها در دنیای خیال ما باشند اما همین وجود باعث شده تا قوت قلبی برای تمام افرادی باشد که آنها را قبول دارند. مطمئناً در زندگی واقعی این قهرمانان نمی توانند کمکی در زندگی افراد کنند اما به یاد داشتن نام هایی همچون بتمن، سوپرمن، اسپایدرمن و قهرمان های دیگری که به عنوان یکی از یاری دهندگان انسان ها و مبارزان بدی ها به حساب می آیند، در ذهن باعث می شود که خیلی زود از کنار ظالمان رد نشویم و با تصوری که از چنین افرادی داریم می توانیم به آسانی با ظلم و ستمی که بعضی از افراد در دنیای واقعی در پیش می گیرند مقابله کنیم. وارد شدن چنین قهرمان هایی به ذهن، از دوران کودکی آغاز می شود که اگر فرد از همان دوران به دنبال داستان های آن قهرمان باشد، نام آن قهرمان و ویژگی هایش ملکه ذهنش می شود که این موضوع می تواند کمک بسیاری به آن فرد در حل مشکلاتش کند؛ بعد از بوجود آمدن هر مشکلی به قهرمان خود رجوع می کند و از خود می پرسد قهرمان من با این موضوع چگونه برخورد می کند و حال من باید چگونه با آن برخورد کنم؟ یکی از این قهرمان های داستانی، بتمن می باشد که سالیان زیادیست در اذهان مردم حضور دارد و می توانیم او را یکی از محبوبترین شخصیت ها بخوانیم. شروع بتمن از داستان های کمیک بوده که بعد از آن وارد انیمیشن ها و فیلم ها و بازی ها شده است. در ادامه نقد و بررسی ای بر تازه ترین بازی عرضه شده از این سری با نام شهر آرخام (Arkham City) خواهیم داشت ...

[تصویر: v7o9duqwm457me52z0f.jpg]

ادامه ای بر تیمارستان آرخام

در پایان تیمارستان آرخام شاهد پیروزی بتمن بر جوکر بودیم که این پیروزی نقش بسزایی برای شهردار شدن کوینسی شارپ (Quincy Sharp) داشت. در این مدت کوینسی کارهای زیادی را انجام داد که بسیاری از آنها بر ضرر گاتام (Gotham) بوده است. از بزرگترین کارهای وی کشیدن یک دیوار بزرگ به دور زندان بلک گیت (Blackgate) بود که این عمل به خرید زمین های اطراف زندان منجر شد. با بزرگ شدن زندان، کوینسی تصمیم بر انتخاب یک نام جدید گرفت و سرانجام آن را شهر آرخام نامید. زندانیان در این شهر می توانند آزادانه زندگی کنند اما به شرطی که قصد فرار را نداشته باشند و هر یک از زندانیان که قصد فرار را داشته باشد، به اعدام محکوم می شود. با توجه به آزادی هایی که در شهر آرخام وجود دارد، کوینسی تعداد عظیمی از نیروهای حفاظتی گاتام را به عنوان محافظ شهر قرار داد و دکتر هوگو استرنج (Hugo Strange) نیز بعنوان مدیر آرخام انتخاب شد. با توجه به سابقه ای که از دکتر سراغ داریم، این مدیریت بدون چشم داشت نخواهد بود.

وقایع شهر آرخام یکسال پس از رخدادهای تیمارستان آرخام به وقوع می پیوندد. با مطرح کردن طرح شهر آرخام و اجرای آن بدون در نظر گرفتن نظر افرادی همچون بروس وین که با این طرح موافق نبودند، اختلافاتی بین این افراد و شهردار گاتام بوجود آمد. داستان این قسمت از بازی از جایی شروع می شود که بروس وین توسط نیروهای دکتر هوگو ربوده می شود. هوگو قصد دارد با انجام پروژه ای از پیش مشخص شده (Protocol 10) به یکی از افراد قدرتمند در گاتام تبدیل شود. بعد از درگیری ای که بین بروس و نیروهای هوگو انجام می شود، بروس موفق به فرار از دست آن ها شده و از اینجاست که روایت اصلی داستان با پوشیدن لباس بتمن آغاز می شود و بروس به دنبال حل کردن مسئله های آرخام می رود. البته داستان بازی در همین حد خلاصه نمی شود و با توجه به حضور شخصیت های زیاد در بازی، اینبار با داستانی با محتوای بیشتر روبرو هستیم. علاوه بر هوگو، جوکر نیز در این قسمت حضور دارد و همیشه به به عنوان دشمن اصلی بتمن در نسخه های قبلی یاد می شد. در تیمارستان آرخام مشخص نشد جوکر در پایان بازی مرده است و یا زنده مانده که سر انجام با انتشار اولین نمایش از شهر آرخام مشخص شد جوکر با چهره ای پیرتر بر روی صندلی اش در حال خندیدن است. در این قسمت هارلی کوین، معشوقه جوکر کارهای او را انجام می دهد. علاوه بر جوکر، دو چهره (Two-Face) نیز یکی از دشمنان دیگر بتمن در بازی به حساب می آید که در ابتدای بازی، بتمن باید برای نجات زن گربه ای (Catwoman) که توسط دو چهره دستگیر شده برود. دوچهره همیشه با گروه پنگوئن و جوکر سر جنگ داشته که این موضوع نیز باعث کش و قوس های فراوان در اواسط داستان می شود.

[تصویر: mcqaz90wua5g8kzomob.jpg]

در این قسمت از بتمن نیز، علاوه بر ماموریت های اصلی که داستان اصلی بازی را رقم می زنند، ماموریت های جانبی نیز وجود دارد که با حضور تعداد زیاد شخصیت ها در بازی، این بخش بسیار جذاب خواهد بود. با توجه به اینکه هر یک از این ماموریت های جانبی خود دارای یک داستان جداگانه هستند و نقش یک مکمل را برای روایت داستان اصلی ایفا می کنند، اما آنقدرها نمی توانند مورد توجه قرار گیرند. البته این موضوع می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که مهمترین آن می تواند به دلیل حضور تعداد زیاد شخصیت ها در بازی باشد که باعث شده داستان این شخصیت ها آنطور که باید گفته نشود و با حذف بخش هایی از آن، گیمر در فهم اصلی داستان شخصیت ها دچار مشکل شود. هرچند با در نظر گرفتن اینکه ماموریت های جانبی جزء اصلی بازی به حساب نمی آیند، می توان از این موضوع چشم پوشی کرد. مطمئناً اگر تعداد این شخصیت ها کمتر بود، مجموعه داستان بازی را می توانستیم کاملاً بی نقص بخوانیم اما به طور کل اصلی داستان شهر آرخام بی نظیر می باشد.

سیاست های کهنه

گیم پلی این قسمت از بتمن ادامه ایست بر سیاست های بکار گرفته شده در تیمارستان آرخام که تنها در بخش هایی از آن به روز رسانی هایی صورت گرفته. با توجه به بی نقص بودن بخش گیم پلی تیمارستان آرخام، شرکت سازنده باز هم پیشرفت هایی را در آن بوجود آورده که می توانیم به اضافه شدن حرکات جدیدتر و افزایش تعداد افرادی که به سمت شما حمله می کنند اشاره کنیم.

یکی از ویژگی های خاص تیمارستان آرخام وجود حرکات زیاد در بخش مبارزات بود که این موضوع از خستگی گیمر جلوگیری می کرد. این روند در شهر آرخام نیز در پی گرفته شده و تنها فرقش اضافه شدن چند حرکت جدید به حرکات بخش مبارزه تیمارستان آرخام می باشد که خود نکته ایست مثبت.

اگر نسخه تیمارستان آرخام را تجربه کرده باشید، حداکثر 3 یا 4 نفر به سمت شما حمله می کردند که به راحتی می توانستید از پس آنها برآیید. در این قسمت از بتمن با توجه به به روز رسانی ای که در این بخش به عمل آمده این تعداد از پیش تعیین شده نمی باشد و تعداد حملات به هوش مصنوعی نوشته شده برای دشمنان بستگی دارد. البته این دلیلی نمی شود که شهر آرخام از گیم پلی سختی بهره می برد، اما اینبار با یکسری مبارزات جذاب تر و هیجانی تر روبرو خواهیم بود. لازم به ذکر است که دشمنان نیز با پیشروی در بازی قوی تر می شوند و این افزایش قدرت به بالا رفتن سطح فکر و نوع سلاح برمی گردد. با توجه به مشخص نبودن تعداد حملات، سازندگان بخشی را در بازی قرار داده اند که به آن بدل می گویند. قرار گرفتن این بخش در گیم پلی باعث شده یکنواختی در زدن یک دکمه از بین برود. شایان ذکر است که بدل کردن در بازی زمانی صورت می گیرد که در بالای سر دشمنان سه خط نمایان شود.

[تصویر: mspxgcyi9tz1b5hrzhl7.jpg]

تمام سلاح های بتمن از تیمارستان آرخام به شهر آرخام منتقل شده اند و فقط بروز رسانی ها و برخی تغییرات در آن صورت گرفته است. هنوز دو سلاح Glide و Detective نقش پررنگ تری در بین سلاح های دیگر بتمن دارند. از Glide می توانید برای آویزان شدن از ساختمان ها و عبور سریعتر در شهر استفاده کنید. لازم به ذکر است، شهری که در این قسمت طراحی شده، بسیار بزرگتر از تیمارستان آرخام میب اشد و Glide کمک بسزایی به شما برای عبور در شهر می کند. همانطور که در ابتدای این پاراگراف اشاره شد، به روز رسانی هایی در سلاح ها صورت گرفته که از مهمترین آنها می توانیم به تغییرات Detective اشاره کنیم که اینبار بیش از پیش به گیمر کمک می کند؛ تمایز اشیاء با رنگ های خاص مشخص شده اند و گیمر می توانید از این بخش برای گذراندن سریعتر و بهتر بازی استفاده کند؛ البته برای گذر سریعتر در بازی، سازندگان به دلیل بزرگی شهر، یک راهیاب را در بالای صفحه قرار داده اند تا بتمن به وسیله آن راه درست و سریعتر را در پیش بگیرد. همچنین دو اسلحه Line Launcher و Ultra Batclaw نیز جایگزین Sonic Batarangs و Batclaw شده اند.

اگر حواشی قبل از عرضه این عنوان را دنبال می کردید، کنترل شخصیت های دیگر در بازی از جمله حواشی بسیار جالب مربوط به بازی بود که با پیاده سازی آن، در این نسخه علاوه بر بتمن، گیمر می تواند Catwoman را هم کنترل کند. این شخصیت از داستانی جداگانه و یک گیم پلی خاص بهره می برد. البته برای تجربه شهر آرخام با زن گربه ای، باید هزینه اضافی ای را پرداخت کنید اما بدون شک تجربه شهر آرخام با Catwoman لذت بخش خواهد بود.

به طور کل گیمر می تواند بازی را هم به صورت مخفیانه و هم به صورت آشکار بگذراند و این انتخاب نیز بر عهده خودش می باشد که می خواهد با دشمنان وارد مبارزه شود و یا بازی را بدون هیچ مبارزه ای به پایان برساند. بخش گیم پلی شهر آرخام بی نقص می باشد و می توان آن را ادامه ای بر سیاست های موفق بخش گیم پلی تیمارستان آرخام دانست. شهر آرخام حدود 40 ساعت گیم پلی دارد که 25 ساعت آن را ماموریت های اصلی بازی تشکیل می دهند و مابقی را ماموریت های جانبی. همچنین در این قسمت از بتمن، با 438 معما از ریدلر (Riddler) روبرو می باشیم که خود به تنهایی بخشیست مجزا و پر هیجان. در کنار این همه لذت، گردش در شهر آرخام با وجود گیم پلی دنیای آزاد (Open-World) آن، فوق العاده می باشد.

[تصویر: zn5m1fvq0089v8d5bci5.jpg]

شهر تاریک

شهر آرخام از لحاظ بصری هیچ کم و کاستی ندارد. تمام استانداردهای طراحی در بازی رعایت شده است که می توان آن را به راحتی در طراحی محیط بازی، میان پرده ها و شخصیت ها مشاهده کرد. تمام حرکات لب ها با دیالوگ های بیان شده توسط شخصیت ها هماهنگی دارد. مطمئناً با این موضوع روبرو شده اید که تمام شخصیت ها بعد از دیدن بتمن، چهره شان به حالتی تبدیل می شود که انگار از بتمن می ترسند. اندازه این نسخه از بتمن، همانطور که سازندگان پیش از عرضه بازی به درستی اعلام کرده بودند، حدود 5 برابر اندازه شهر در نسخه تیمارستان آرخام می باشد که خود یکی از نکات مثبت این نسخه به محسوب می شود. طراحی شهر بسیار فوق العاده می باشد و سازندگان با توجه به مدت زمانی که بر روی آن کار کرده اند، توانسته اند شاهکاری را رقم بزنند و با خلق یک محیط سرد بارانی و تاریک، تمام ویژگی های خاص بتمن را به داخل آن انتقال دهند. این نسخه از لحاظر گرافیکی هیچ کمبودی ندارد و سازندگان از تمام قدرت موتور پایه Unreal Engine 3 استفاده کرده اند و اکنون آنها مطمئناً در کار با این موتور پایه استادی شده اند. در کنار طراحی فوق العاده شخصیت ها و محیط ها، هیچ گونه ضعف خاصی نیز در بافت ها دیده نمی شود. بازی از قابلیت سه بعدی پشتیبانی می کند و جالب است بدانید در منوی بازی بخشی با عنوان نمایش شخصیت ها وجود دارد که می توان آن ها را به صورت سه بعدی مشاهده کرد. در مجموع بدون شک گرافیک بازی از بخش های بی نقص این نسخه به شمار می رود.

صداهای آشنا

بسیاری از شما نولان نورث (Nolan North) صداپیشه شخصیت ناتان دریک (Nathan Drake)، شخصیت محبوب سری Uncharted را می شناسید. حال او به تیم صداگذاری Batman: Arkham City نیز پیوسته و در کنار صداپیشگان معروف دیگر که در نسخه قبلی بازی نیز حضور داشتند، از جمله کوین کانروی (Kevin Conroy) و مارک حمیل (Mark Hamill) - به ترتیب صداپیشه دو شخصیت بتمن و جوکر - فعالیت می کند. نولان نورث در شهر آخام صداپیشگی شخصیت های پنگوئن و نقابدار را بر عهده دارد. بدون شک بخش صداگذاری شخصیت ها در شهر آرخام با این صداپیشگان حرف های بسیاری برای گفتن دارد. همان طور که در بخش های قبل اشاره شد، حرکت لب ها هماهنگی کاملی با دیالوگ ها دارد که این موضوع باز هم به قدرت صداپیشگی افرادی همچون نورث، کانروی و حمیل بر می گردد.

[تصویر: q6gxcmhistecsvm6xfl7.jpg]

خوبی های صداگذاری در شخصیت ها خلاصه نمی شود و صدای محیط که به صحبت های دشمنان و شکستن اجسام بر می گردد نیز عالی کار شده. همچنین در بازی 19 ترک اصلی که ساخته نیک آروندل (Nick Arundel) و ران فیش (Ron Fish) می باشد، وجود دارد که در هنگام مبارزات حس خاصی را به گیمر انتقال می دهد. علاوه بر این 19 ترک، 11 ترک که هر کدام ساخته هنرمند خاصی است وجود دارد که با وجود این 30 ترک به جا و قدرتمند، موسیقی بازی هیچ کمی و کاستی ندارد. همچنین اعلام شده است که در تاریخ 22 نوامبر، این 30 ترک در قالب چند لوح فشرده در فروشگاه ها توزیع می شود؛ البته در حال حاضر هم از برخی از سایت ها قابل دانلود هستند!

بعد از گذشت 25 سال از عرضه اولین بازی بتمن، این شخصیت با وجود عناوینی اینچنین قدرتمند، محبوب تر از قبل نیز شده است و مطمئناً طرفداران این سری بازی ها، باز هم در انتظار عرضه شاهکار دیگری از این سری، از سوی Rocksteady خواهند بود. Batman: Arkham City مدتی پیش برای PS3 و X360 عرضه شد و نسخه PC آن نیز با تاخیری که خورد، در تاریخ 22 نوامبر و نسخه Wii U هم سال آینده میلادی عرضه می شود. اگر هنوز این بازی را تهیه نکرده اید پیشنهاد میکنم سریعتر آن را خریداری کنید تا یک شاهکار را از دست ندهید.

    امتیازات:
    گیم پلی: 10
    گرافیک: 10
    نوآوری: 8
    صداگذاری: 10
    جذابیت: 9
    امتیاز کل: 9.5

 


[تصویر: wjzt907xjssndulu865k.png]



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • در این شهر...
  • پری دانلود
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بگو هستی2 و آدرس begoohasti2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 106
بازدید کل : 53521
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 106
بازدید کل : 53521
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید